Hva er VR, og hvordan kan vi bruke det?

Vi har lenge prøvd å gjenskape virkeligheten med teknologi. Først var det sort-hvitt tv, så farge tv og 3d tv, det nye tilskuddet er VR!

Når det gjelder reklame, så har målet vært å få tilskueren til å føle noe. Vi har brukt flere teknikker til å vekke empati, frykt eller glede, men det var alltid gjennom en skjerm. Det var aldri noe vi faktisk opplevde. Vi kunne ikke si “Wow, jeg var nettopp på månen og det var kjempekult” Hjernen visste at det var noe vi hadde sett gjennom en firkant.

Svaret er VR

Den siste tiden har vært utrolig spennende fordi vi nå kan skape sterke opplevelser som oppleves som ekstremt ekte. De er så realistiske at de kan brukes i stedet for den virkelige situasjonen til å kurere fobier.
Hvordan kan vi gjøre det?
Svaret er Virtual Reality, VR.

Ved hjelp av et VR headset og høretelefoner kan man føle at man er en deltaker  i en film eller et spill. Midt i disse sterke opplevelsene kan firmaer plassere sin logo eller produkter.

VR kan brukes på mange forskjellige områder

  • Eiendomsmeglere kan la mulige kunder få se på leiligheter før de blir bygget. Dette viser seg å gi 32% raskere salg.
  • Alle produktutviklere kan oppleve produktet sitt i full 3D og full størrelse. Bilprodusenter kan f.eks sitte inni bilene og kjøre dem før de settes i produksjon.
  • Alle former for psykiske problemer kan behandles via VR. De som er traumatisert fra en krigsopplevelse kan gradvis eksponere seg friske gjennom VR briller, alle slags fobier er lettere å behandle med VR enn ved å gå til en psykolog. Mange andre terapiprogrammer er under utvikling, f.eks VR programmer mot rusmisbruk, angst, depresjon, smertekontroll, paranoia, OCD, overspising og røyking.
  • Alle fag, både på skolen og universitet kan gjøres mye mer interessante. Tenk å besøke alle landene man lærer om i geografi, som om du er der midt i det som skjer, oppleve historiske viktige øyeblikk der du er en deltaker i det dramatiske.
  • Underholdning i form av spill og filmer vil bli helt revolusjonert av VR, på grunn av at det er det mest virkelighets nært mediumet.

Forfatter

Keith Mellingen

Keith Mellingen

Visual Artist

Keith er en av Norges fremste VR eksperter, og en drivkraft for å få VR-samfunnet i Norden videre.